Tiedote. Julkaistu: 25.06.2018, 13:13
Suomen Asiakastieto Oy

19.6. julkaistun uutisen mukaan joukko kansanedustajia on jättänyt lakialoitteen, jossa esitetään luottotietolain muuttamista niin, että kuluttajan maksuhäiriömerkinnät tulisi poistaa heti, kun niitä koskeva saatava on maksettu. Suomen Asiakastieto Oy:n maksuhäiriödataan ja pitkäaikaiseen tilastolliseen analyysiin perustuvan arvion mukaan muutos nykytilaan ei olisi kovin suuri.
Asiakastiedon henkilöluottotietorekisterissä oli maaliskuun lopussa 376 300 henkilöä, ja heillä on keskimäärin 15 maksuhäiriömerkintää. Heistä 9 300 eli 2,5 prosenttia on sellaisia, joiden kaikki maksuhäiriömerkinnät poistuisivat, jos merkintöjen tallennuskäytäntöä muutettaisiin esitetyllä tavalla. Näillä henkilöillä on kaikissa maksuhäiriömerkinnöissään lisätieto siitä, että saatava on maksettu.
Jo nyt maksuhäiriöinen henkilö voisi nopeuttaa häiriömerkintöjensä poistumista maksamalla ne. Suppeassa ulosotossa todetusta esteestä aiheutunut UMS-merkintä poistuu nykykäytäntöjenkin mukaan, kun ulosotto tai henkilö itse ilmoittaa luottotietorekisteriin saatavan maksetuksi. Tämän tyyppisiä merkintöjä on lähes 40 prosenttia kaikista kuluttajan maksuhäiriöistä.
”Velat kannattaa aina maksaa, vaikka niistä olisi tullut jo maksuhäiriömerkintäkin. Maksuhäiriömerkinnän tulee kuvata henkilön maksukykyä ja maksuhalua. Näin näyttää myös olevan, sillä saamme vain vähän ilmoituksia maksunsuorituksista”, kertoo liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen Suomen Asiakastieto Oy:stä.
Maksuhäiriömerkintöjen tallennusajat ovat Suomessa yleiseurooppalaista tasoa.

Lisätietoa: Liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen, puh. 010 270 7408, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.


Suomen Asiakastieto Oy on Suomen johtavia yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalvelujen toimittajia. Autamme yrityksiä tehostamaan päätöksentekoprosesseja ja asiakkuuksien hallintaa automatisoiduilla yritys- ja luottotietoratkaisuilla